Jul 22, 2008

Geram nyer..

Hari nih aku rase geram yg amat sangat. Nak tau kenapa? Aku citer, then korang nilai lah sendiri ek? Camni, mase sem 4 kita orang kene dok luar (non-resident (NR)) sebab hostel hanya untuk budak2 baru. So aku carilah rumah sewa yg dekat2 dgn uitm,senang nk balik jalan kaki kalu class cancel or untuk makan tengahari,dh jimat tuh. 

Kire nya masa tuh aku berdua je dgn fika, tak kan nk dok umah sewa 2org je kn? Kebetulan adelah sorang minah nih dah takde kawan (tibe2 je xjoin clikcs dia,korg pikir sendirlah,malas aku nk ckp,nt org kate aku wt cerita/fitnah lak kan?). So kire dia join le aku & fika skali,ok finelah kan. Then takkan 3org je kot? Coz umah sewa yg aku jumpe nih RM350 sebulan. So aku carilah lg 2org cz minah yg xde kwn tuh kate tak nak ramai2 sangat (byk songeh kan?). 

Nak jadi cerita,dapat lg 2org, budak2 HR gak,class aku gak le (mase sem3 shj,sem4&5 dh mix). So tokey umah tuh kate deposit 1+1, Kirenyer RM350 (bln januari) + RM350 (deposit) + RM150 (api air), meaning deposit yg betol RM500 lah kan?

Kami pun hidup lah aman damai. Tapi 2bulan je beb sebab pertengahan februari,tibe2 lak leh gado. Sebab ape,tak payah ceritalah kan,bkn main point nyer disini. So aku malas nk gado masam2 muka sebab 1bacth & 1 program/course. So aku & fika pun carilah rumah lain,nak pindah bilamana aku & fika masih buat macam biase tapi dorang buat muka, buat perangai & tak bertegur sapa padahal 1 rumah. Pendek kata dorang tunjuk sangatlah yg dorang dah benci kat aku & fika nih. Dah kate Tuhan tuh maha kaya,pemurah & baik hati so nak jadi cerita kami dapat rumah lain, kat area tuh gak, tp blok lain lah. Dapat gak housemate baru & nasib baik jenis yg ok, jauh beza lah dengan dorang tiga org tuh. 

Tapi kami dapat rumah tuh mase dah hujung bulan, lagi 1 hari je nak bayar sewa rumah. Tapi sebab dah tak tahan & malas nak panjang2 cerita/masam2 muka,kami pindah gak. So malam tuh kami cakaplah kami nk pindah rumah,so kami tak kan bayar duit sewa bulan nih. Mula2 dorang ok je,yelah memang dah harap sgt kami berambus kot? Fine,kami pun masuk bilik kemas ape yang patut coz esok nak pindah. 

Then dengar dorang bising2 kat luar,"menganjeng" aku dgn fika. Intipati tak payah cakaplah,macam budak2,sgt2 childish & tidak mengambarkan seorang student HR. Yang lawaknyer,punyalah marahkan kami nih, sebab tgh malam tuh dh 1hb & kami masih dalam rumah tuh,dorang suh kami bayar sewa rumah ikut jam. Ape ke bodoh sangatlah pemikiran dorang? Sangat2 kelakar. Then dorang "tersedar" yang dorang takde cash nak cover duit sewa kami, so dorang suh bayar gak full sebab kami tak bagi notis 1bulan. Ok fine,aku boley terima lah. Aku pun rase serba salah gak. 

Tapi kami bayar half je sebab dorang tak mintak baik2 & dorang hina kami kaw2 & tak pikir ape yg dorang cakap,pendek kate sgt bodohlah. Aku yg pikirkan win-win situation,so kami bayar half coz watpe nak byr full tp kami tak dok rumah tuh & minah yg takde kawan tuh suh kami berambus 1hb tuh gak. Sangat kurang ajar kan?
Sekarang masalahnyer duit deposit kami. Coz mase kami nak pindah tuh,dorang pun cakap nak pindah gak tp pikirkan/kesiankan kami (blah lah..!) so dorang tunggu sampai abis sem4 br nak pindah (padahal dorang tak dapat rumah sewa lain,padan muka!) So aku cakap tak apelah,deposit tuh nanti dulu,korang pindah nanti br bincang. Tapi bile start sem baru, aku tgk dorg dok umah tuh lg, meaning tak pindah lah kan? 

Dorang dok bertiga,rasenyerlah coz cam takde je budak lain yg keluar masuk rumah tuh. So point nyer sekarang, nape kami masih tak dapat lagi duit deposit kami? Takkan duit deposit aku & fika nak kene cover tuk dorang sekali kot? Kami bukan dok kat situ lagi. Banyak cantik muka dorang? So tadi aku pergi lah jumpe salah sorang budak rumah tuh, cakap kami nak duit deposit kami, RM100 tuh. Korang nak tau budak tuh cakap pe?

Dorang "tak boleh" bagi duit deposit kami tuh sebab dorang nak wat tuk bayar sewa bulan akhir before abis belajar nanti. Banyak cantik muka dorang nak guna duit kami tuk kepentingan dorang?! Sape punyer idea lah tuh?? Boleh plak bincang dorang bertiga tapi tak cakap kat kami padahal nak guna duit kami. Agaknye kalau aku & fika tak pergi tanye pasal duit deposit tuh tadi, kami tak tau le agaknyer "plan bodoh/licik" dorang nih. Haram kejadah betol lah. So sekarang, korang pikir aku & fika patut marah atau tak? Ape yg patut kami buat? Ikut panas hati aku nih, nak jer serang minah sengal 3 orang tuh. Geram nyer..........!!!!

4 comments:

MOLY said...

adoi laa budak2 mcm nih
kalau akak .. memang dah balas balik laa ..

hehe
:D

Anonymous said...

syad..
awat jd camni..
relax beb!
tp org cmtuh mmg xleh blah nye la..
ko ckp je ngan diorg yg ko nk duit deposit tuh..
lgpun duit tuh duit korg..
bkan duit diorg..
byk cantik muka diorg..
ahaha..

Afiq's Diary said...

Hurm.. In my opinion that was too much.. Ko dah kutip minah yg pertama dari tong sampah.. Then bila masuk lagi sampah ko yang kene kuar? Ini dah guna konsep FIFO.. tak leh jadi nie.. Bagi aku lah kan.. Ko patut tendang je diorang.. Coz asalnya ko yg dok situ dulu kan? Kiranya rumah ko ar.. Sape dah HR yg wat hal tu? Yg pasti bukan budak batch kitorang.. Malu aku.. Aku nak tahu gak sape orgnya.. Gua malu beb..

[b][y][t][i][e] said...

sengal giler diorg tuh!!!mintak je blk..klu diorg stil xnk bg gk b4 korang strt praktikal nnt,ckp ar..korang HARAMKAN duit tu..so, if diorg ISLAM, fhm2 sendiri la blsn gune duit haram..klu x, korang mintak terus la kt tuan umah or klu korang tau or knl ke family, mintak terus kt family diorg.. korang kate la "anak mak cik ni dh gune duit sy.sy nk duit sy blk..klu x, sy haramkan duit tu.maafla ye makcik..sy bkn nk jd kurang ajar..sy mintak baik2 sblm ni ngn ank mak cik" lbh kurang cmtu la..